Faglærere til Folkeskolen

Maleri af Constantin Hansen ca. 1839. Klik to gange på fotoet for at se det stort.

En oplæser (måske en digter) fanger på dette skønne guldaldermaleri sine tilhørers opmærksomhed, og det er et ønskescenarie for de fleste undervisere ikke mindst i Folkeskolen. Løsningen på uro i klasserne samt et højere undervisningsniveau kan bl.a. være brug af faglærere som billedkunstnere og musikere.

Citat af Ole Juhl, Centerleder for DCUM (Dansk Center For Undervisningsmiljø) vedr. problemer i Folkeskolen: …”Skolen er for eksempel for ensidigt boglig og for stillesiddende…

Måske er lærernes faglige niveau og pædagogiske uddannelse ikke længere god nok. Måske skal læreruddannelsen være en kandidatuddannelse i to fag med en pædagogisk overbygning? Måske skal vi også have andre faggrupper end lærere ind i skolen?…”

Jeg synes, Ole Juhls betragtninger er yderst fornuftige, og kan kun bakke ham op.

Abstrakt akvarel med indhold

Ruin, akvarel 2013 Klik to gange på billedet for at se det stort

På dette billede står jeg på en bjergtop og kigger ned på skyerne gennem nogle ruiner. Det er et billede med frihedsfølelse, og sådan et sted hvor jeg får lyst til at strække armene ud i total overgivelse til naturen og mig selv. Jeg husker, min fascination som barn af de stenbunker folk havde samlet på fjeldets top, og hvordan jeg engageret fandt en stor sten og placerede på toppen som bevis på, at også jeg havde været der.

I denne akvarel har fantasien taget over, fordi jeg er fascineret af ruiner og det billedlige element med lodret og vandret imod den uklare tågede himmel. Jeg forestiller mig også, at jeg vil kunne møde sådan en ruin, når jeg engang skal udleve min drøm om pilgrimsvandring i Italien med skitseblok og akvarel.

Oliemaleri med flertydig titel

Oliemaleri · Replaced elements · 125x130 cm. · 2013 Klik to gange på fotoet for at se det stort.

“Replaced elements” er titlen på dette oliemaleri, der er malet efter min seneste rejse til Italien, og som mange andre titler på mine malerier rummer det en flertydighed.

Udgangspunktet for dette maleri er skitser og fotos af bl.a gulvbelægninger i mosaik, skygger, farveoplevelser samt gengivelse af en stemning et sted i Venedig. Samtidig er maleriet og titlen udtryk for ændringer, jeg har foretaget mig i livet i denne periode.

 

 

Nordiska Akvarellmuseet

Nordiska Akvarellmuseet til Skärhamn, Sverige. Klik to gange på fotoet for at se det i stort format.

Et helt museeum for akvareller, lyder jo som et must, og det er bestemt også værd at rejse efter. En times tid fra Göteborg kan man se akvareller i et museum der naturligvis spejler sig i vandet i den skønne skærgård.

Museet råder over ca. 1000 værker som er indkøbt siden 2000, og samlingen vokser hvert år med både akvareller og tegninger.

I mellem moderne akvareller glædede det mig, at se et stort pink akrylmaleri af Kvium, men udstillingen med Alice Niels tegninger og akvareller samt portrætfilm var museets store tilløbsstykke og bestemt kunst med nerve.

Under besøget boede jeg i museets gæsteatelier, hvorfra udsigten mod klipper og det skiftende liv og lys på vandet ikke var til at frigøre sig af, skønt og meget inspirerende!

 

 

Stemningsfuldt lys

Malerisk morgenlys i Risskov. Klik to gange på fotoet for at se det i stort format.

Det intense morgenlys samt det bløde varme aftenlys er de mest stemningsfulde tidspunkter på dagen, hvilket jeg ofte nyder på stranden i Risskov. At sanse er en vigtig del af mit liv, og det der gir´”grundstoffet” til mine malerier.

Prøv at ændre dine farvebilleder til sort-hvide fotos, da lyset, de grafiske elementer og strukturer vil få en anden betydning i billedet end et foto med en blå himmel og blåt hav, selvom det er nok så malerisk.

Sculptures by the sea

Bureau Detours (DK): U.S.E. Flotsam. Tryk to gange på fotoet for at se det stort.

Det er prisværdigt, når kunstnere arbejder med alvorlige emner som overforbrug og affaldsproblemer, hvilket der er flere som gør på Sculptures by the sea i Aarhus. Jeg kan bestemt anbefale en tur langs stranden fra Marselis lystbådehavn, og der vil vente dig humoristiske, seriøse og æstetiske kunstoplevelser.

Sommerskole med maleri 1.-4. juli 2013

Sommerskole med maleri

Sommerskolen med tegning og maleri ude i naturen og hjemme i det hyggelige atelier er en sjov og kreativ start på din sommerferie. 

Hvis du er mellem 10 og 13 år, så kom og vær med på sommerskolen, så du kan blive endnu bedre til at tegne og male, det du ser eller få ideer til, hvordan du kan bruge din kreativitet.

Du behøver ikke at være god til at tegne eller male for at gå på malekurset, for du kommer jo for at ha´det sjovt og at lære noget nyt, samt for at være sammen med vennerne.

Hurtig tilmelding anbefales, da der kun er 8 pladser på malekurset. Se nærmere info under “kurser” her på sitet.

 

La Biennale di Venezia

Den egyptiske pavillon: Klik to gange på fotoet for at se det stort.

At være i Venedig til Biennalen er en skøn oplevelse og meget inspirerende for mig. Udstillingens centrum er i to store stemningsfulde lukkede områder, men også i resten af byen kan man se tankevækkende kunst fra hele verden. Lige som man tror, at man kan trække sig tilbage fra Biennalens ofte meget alvorlige emner og for en stund beundre udsmykninger af f.eks Tintoretto, så dukker der flere imponerende Biennale værker op på vejen. Fantastisk!

En sansefyldt tid

Klik to gange på fotoet for at se det stort. 

Jeg må igen konstatere at det var godt, at jeg kom ud af atelieret i dag, for naturen har en vigtig indflydelse på mine sanser, hvorfor det kan undre, at jeg er havnet ved min pc igen.

At sidde på en træstub og kigge på anemonerne der strækker sig imod solen og skyggernes liv på skovbunden, imens fuglenes sang fylder mine ører, det styrker min evne til være i nuet, at få idéer og at male. Motiverne bliver dog ikke den grønne skovbund eller bøgetræerne, men noget så selvcentreret som de følelser årstiden giver mig, hvad end de er i næste nu.

En flygtig skygge og reflektioner

En flygtig skygge henleder mine tanker på "Sisyfos myten" af Albert Camus

Citat af Albert Camus: ” Jeg ser træerne og føler deres ru bark, jeg ser vandet og føler dets friskhed. Græssets duft og stjernerne, natten, aftenerne, hvor hjertet udvider sig – hvordan skulle jeg kunne fornægte denne verden, hvis magt og styrke jeg har erfaret? Og dog kan al verdens kundskab ikke skænke mig sikkerhed for, at denne verden tilhører mig. Man beskriver den for mig og lærer mig at klassificere den. Man opregner dens love for mig, og i min kundskabstørst accepterer jeg deres gyldighed. Man afdækker dens mekanisme for mig, og mit håb vokser. Til sidst lærer man mig, at dette vidunderlige og mangfoldige univers kan føres tilbage til atomet, og at atomet igen består af elektroner”….” Så fortæller man mig om et usynligt planetsystem, hvor elektroner roterer rundt om en kerne. Man forklarer mig verden ved hjælp at et billede, og jeg indser, at man har taget tilflugt til poesien. Jeg skal aldrig vinde sand indsigt.”